Skapa blogg, gratis bloggdesign, enkel marknadsföring, SEO samt tjäna pengar på bloggen - allt i ett och mycket mer!

fredag 17 juni 2011

Ordlista för affiliates

Förekommer en massa förkortningar och termer på affiliateprogrammen. Härunder listas några av de vanligaste begreppen. (Saknas något, skriv en kommentar så lägger vi till det)

CTR – click-through-rate; Med detta avses hur många klick du har per annonsvisning. Om du har 100 visningar och ett klick, är din alltså din CTR 1%.

CR – Conversion rate (konvertering). Hur många avslut du har per klick/unik besökare. Tex har du 100 klick på en annons eller affiliatelänk och 5 personer gör ett avslut, har du en CR på 1/25.

EPC - Med detta avses din inkomst av en annons per 100: ade visning av annonsen.

eCPM – Med detta avses din inkomst av en annons per 1000:onde visning av annonsen.

EPI - Detta står för “Enhanced Publisher Integration” och är en form av spårningsstjänst som ger dig möjlighet att spåra en förtjänst till en särskild besökare eller användare på din webbplats. Den stora möjligheten med EPI ligger i att kunna ersätta sina användare, exempelvis genom att ge dem poäng eller ersättning när dom handlar via din webbplats. EPI är något som erbjuds hos de flesta annonsnätverk. För mer detaljerad information om hur exakt detta går till, se respektive annonsnätverk.

ROI - “Return on investment”. Med detta menas helt enkelt den avkastning en investering genererat, tex en annonskampanj.

Pay Per Click (PPC): Här får du betalt för varje gång du skickar vidare någon via din länk/annons till en annonsörs hemsida. Kommissionen kan variera mellan några få ören till några kronor. Annonsnätverk som ex. Google Adsense använder sig uteslutande av denna modell.

Pay Per Sale (PPS): Här får du betalt för varje gång du skickar vidare någon via din länk/annons och personen köper en produkt från en annonsörs hemsida.

Pay Per Lead (PPL): Här får du betalt för varje gång du skickar vidare någon via din länk/annons och personen använder sig utav någon gratisstjänst hos företaget. Tex. någon form av medlemstjänst eller inleder prenumeration på ett nyhetsbrev.

“Impression sales” – En relativt ny och ovanlig ersättningsmodell som innebär att reklam på din webbplats endast behöver visas (besökaren behöver alltså inte klicka) för besökaren för att du ska få betalt. Som i Pay-Per-Sale får du betalt en fast kostnad, men av förståelig faktor är kompensationen oftast lägre.


Lärt dig något om hur man skapar, designar och tjänar pengar på din blogg eller hemsida? Gillar du inlägget får du gärna Twittra, gilla på Facebook, posta på Pusha, länka eller kommentera inlägget.

0 kommentarer: